Tuesday, September 1, 2009

Lebih banyak yang masih mendurhakai Allah

Ahad 30hb Ogos 2009.

Perkarangan jam besar sungai petani.
Melihat dari jauh banyak kereta kereta parking ditepi2 jalan,untuk membeli juadah untuk berbuka puasa.Semerbak bau ikan bakar diselubungi asap.Fuuuu telioq aih.
Suasana amat lah meriah,seperti menyambut keramaiaan.Alhamdulillah seronaknya apabila umat bergembira menyambut Ramadhan yang mulia.
Namun....
Dilihat,anak2 gadis yang berpakaian tidak menutup aurat.Dah la itu,baju pulak yang dipakai yang ketat2 dan yang tak berlengan.Fuuuh maju sungguh la kita menyambut ramadhan.Tengok lagi mat2 ronda pasar ramadhan dengan trend rambut pacak mereka,mengorat tak kira siapa,mak budak ka,anak dara orang ka mahupun nenek orang.Jadi kerja pulak dah tanpa segan silu datang dok mengurat kat pasar ramadhan,tambah pulak dengan sigadis gedik yang membalas respond mereka.Hebatnya suasana kita menyambut ramadhan.
Ketika hampir untuk berbuka,tempat duduk dipenuhi dengan remaja,berpasang pasangan.Ada juga yang berkumpulan.Kedengaran sok sek sok sek bila azan berkumandang,semuanya mengagkat tangan untuk berdoa..katanya;mat hang baca doa bohong,aku tak tau nak baca ni..dari meja bersebelahan.begitu senang bermain dengan agama.
Allahu Akhbar.
Dikala yang disurau masjid,mencari 10 pertama untuk mendapat rahmat.Inilah dunia diluar rumah2 Allah.
Ini lah zaman moden yang kita bangga kan.Mana hak Allah,mana hak hambaNya.
Ini baru segelintir dipasar ramadhan,jika berkesempatan nanti kita lihat kegiatan yang tak berpuasa pula..
W'alam

No comments: